Wat kost een laadpaal thuis en wat zijn de fiscale voordelen? - Solarline

Wat kost een laadpaal thuis en wat zijn de fiscale voordelen?

We worden meer en meer aangemoedigd om elektrisch te rijden. Binnenkort wordt het zelfs verplicht. Onlangs werd beslist dat nieuwe auto’s vanaf 2029 volledig elektrisch moeten zijn. Voor bedrijven gaat het nog een stapje verder. Vanaf 2026 komen enkel 100% elektrische salariswagens in aanmerking voor integrale belastingaftrek.

Redenen genoeg om nu al te investeren in een laadpaal. Gelukkig zijn er aan een laadpaal niet enkel kosten verbonden. Je hebt ook een aantal interessante voordelen. We lijsten ze voor je op.

 

Wat kost een laadpaal thuis?

Fiscale voordelen van een laadpaal

Waarom elektrisch rijden?

Wat kost een laadpaal thuis?

De prijs van een laadpaal thuis hangt af van een aantal factoren. Zo zijn er verschillende soorten laadpalen. Er zijn kosten verbonden aan de eventuele graafwerken en de installatie. Het vermogen van de laadpaal, en een al dan niet slimme besturing, spelen uiteraard ook een rol in de kosten.

wat kost een laadpaal thuis en wat zijn de voordelen

Slimme of niet-slimme lader?

Met een slimme lader heb je een goed overzicht van de laadstatus. Je krijgt feedback over laad-efficiëntie en over het verbruik. Je hebt zelfs de optie om je kosten automatisch te verwerken. Een slimme lader kost natuurlijk meer dan een niet-slimme lader.

Lees meer over de werking van een laadpaal.

Kosten installatie en graafwerken

Een laadbox bevestig je gemakkelijk aan de muur van je garage of oprit. Een paar gaatjes boren, schroefjes aandraaien en klaar is Kees. Maar wil je een complete laadpaal laten plaatsen aan huis? Dan komt daar meer bij kijken. Je moet namelijk een kuil graven om de paal in te bevestigen. En ook de bekabeling moet nauwkeurig aangelegd worden.

Je kunt dit allemaal zelf doen, of door een professioneel team laten uitvoeren. Hoe dan ook moet je er wat kosten bij tellen.

Eenfasig of driefasig?

Je kunt kiezen tussen een eenfasige laadkabel, of een driefasige. Een eenfasige kabel is goedkoper, maar laadt je elektrische auto minder snel op. Aan een vermogen van 3,7kW, heeft een eenfasige laadpaal ongeveer 16 uur nodig om een batterij van 60kWh op te laden. Een driefasige laadpaal heeft een vermogen van 11kW, en laadt dezelfde batterij in maar liefst 6 uur op.

Kies dus wijselijk je oplaadkabel. Gebruik je je elektrische wagen vaak en moet je hem snel kunnen opladen? Ga dan voor driefasig. Voor dit type kabel is een aanpassing van je meterkast nodig. En daar komen natuurlijk ook kosten bij.

Hoeveel kost een laadpaal bij Solarline?

De exacte prijs van een laadpaal van Solarline hangt ook af van het type dat je thuis wil laten plaatsen. Gemiddeld kost een laadpaal bij ons tussen 2000 à 3000 euro, inclusief installatie.

Ontvang nu een offerte

Fiscale voordelen van een laadpaal thuis

premie voor zonnepanelen

Particulieren genieten tot en met 31 augustus 2024 van een belastingvermindering van 15% op laadpalen. Per laadpaal kan je maximaal 1.750 euro inbrengen bij de belastingen. Je profiteert dus van een financieel voordeel van maximum 262,50 euro per laadpaal.

Hieraan zijn wel twee voorwaarden verbonden. Enerzijds een slimme sturing van de laadpaal (of laadpalen). Anderzijds moet je de laadpaal met groene stroom bevoorraden.

Wil je graag een laadpaal installeren en profiteren van de financiële voordelen? Ontvang dan nu een gratis offerte.

Waarom elektrisch rijden?

We zouden kunnen zeggen: omdat dat beter is voor het klimaat. Of omdat we binnenkort enkel nog elektrische wagens als nieuwe auto mogen kopen. Dat zijn inderdaad allebei excellente redenen. Maar dat is nog niet alles. Elektrisch rijden is nú al een stuk zuiniger en goedkoper dan rijden op benzine of diesel.

Een benzinewagen verbruikt gemiddeld 0,076 euro aan brandstof per kilometer. Bij een dieselmotor is dat gemiddeld 0,063 euro. En nu komt het: een elektrisch voertuig verbruikt gemiddeld amper 0,029 euro per kilometer. Da’s meer dan 50% goedkoper!

Thuis je elektrische auto opladen kost u jaarlijks 750 euro. Rijd je op diesel? Dan is dat meer dan 1100 euro per jaar. En met benzine betaal je zelfs meer dan 1200 euro per jaar. In Vlaanderen betaal je trouwens 0% verkeersbelasting. En je krijgt een vrijstelling op de belasting op inverkeerstelling als je 100% elektrisch rijdt.

Ontvang nu een offerte

Ontdek ook waar je op moet letten als je een tweedehands elektrische auto wilt kopen.